در مورد مراقبت از ناخن ها چه می دانید ؟

داشتن ناخن هایی زیبا خواسته هر خانمی است در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و استقامت ناخن‌ها بستگی به فاكتورهای سلامتی مختلف دارد. از همه مهم‌تر، ناخن‌ها نمایانگر وضعیت تغذیه شما هستند؛ مثلا ناخن‌های مشكل‌دار این هشدار را می‌دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را دریافت نمی‌كند.ناخن‌ ایده‌آل، ناخنی است كه در برابر ضربه تا حدودی مقاوم باشد، خاصیت ارتجاعی داشته باشد و راحت خم بشود؛ نه اینكه بشكند.
ناخن‌های شما از لایه‌هایی از پروتئین به نام کراتین تشکیل شده‌اند که از ناحیه کوتیکول شروع به رشد می‌کنند. ناخن‌های سالم نرم‌اند، شیار و حفره ندارند، و رنگ و شکلشان یکسان است. گاهی خطوطی عمودی از پوست پایین ناخن تا نوک آن شکل می‌گیرند. معمولا خطوط عمودی بی‌ضرر هستند و با بالارفتن سن برجسته‌تر می‌شوند. گاهی نقاط یا خطوط سفید روی ناخن شکل می‌گیرند که معمولا با بلندشدن ناخن از بین می‌روند.

راهکارهای مراقبت از ناخن چیست ؟

دستانتان را تمیز نگه دارید

قبل از اینکه کاری انجام دهید، باید مطمئن شوید که ناخن‌ها و پوست اطراف آنها کاملا تمیز هستند. ابتدا لاک‌تان را با لاک‌‌پاک‌کن بدون استون پاک کنید (استفاده از هر محصول دیگری برای پاک کردن ناخن‌هایتان، آنها را خشک می‌کند). یکی از روش‌های تمیز کردن ناخن این است که مقداری صابون روی مسواک بزنید و سپس به‌آرامی روی ناخن‌ها و پوستتان بکشید. این کار، بدون نیاز به مواد شیمیایی (که باعث خشک شدن می‌شوند) یا لوسیون‌های گران‌قیمت، همهٔ آلودگی‌ها را تمیز می‌کند و پوست‌های مرده را برمی‌دارد.

با ناخن‌هایتان با ملایمت رفتار کنید

یکی دیگر از کارهایی که نباید انجام دهید، استفاده از سوهان‌های فلزی برای تمیز کردن زیر ناخن‌ها است. انجام بیش‌ازاندازۀ این کار می‌تواند صفحهٔ ناخن را از پوست جدا کند (اصطلاحا به آن اونیکولیز می‌گویند). جدا شدن ناخن از بستر آن، مشکلی رایج در افراد ۵۰ سال به بالا است. کشیدن سوهان فلزی به زیر ناخن می‌تواند باعث سفید و قوسی شدن سر ناخن‌ها هم بشود.
ناخن ها را نجوید.جویدن ناخن باعث آسیب زیادی می شود.

علاوه بر اینکه ناخنهایتان را زشت می سازد ، تماس با بزاق آنها را ضعیف و شکننده می سازد . این باعث می شود که کوتیکول ها نیز آسیب ببینند.همچنین قرار دادن انگشتان در دهان، آلودگی و میکروب ها را از انگشتان به دهان منتقل می کند. برای ترک عادت جویدن ناخن توصیه می کنیم لاک بزنید که بوی بد آن باعث می شود آن را در دهان نکنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

خشک شدن و پوسته پوسته شدن به همان اندازه که برای پوست مناسب نیست برای ناخن هم نیست. ناخن ها بسیار ظریف هستند و به آسانی شکسته می شوند. آنها را مرطوب کنید تا قوی شوند. از طیف وسیعی از کرم های دست، روغن کوتیکول / کرم ها یا روغن های مرطوب استفاده کنید که به حفظ ناخن ها و کوتیکولها کمک می کند تا براق و سالم باشند.

سوهان زدن ناخن در یک جهت

سوهان را به آرامی در یک جهت بزنید. در غیر این صورت، ناخن ضعیف و قبل از موعد می شکند. سوهان زدن در همان جهت همچنین به شما کمک می کند تا یک نوک صاف را به دست آورید سر ناخن را به همان شیوه ای که می خواهید شکل دهید. شروع به سوهان زدن از یک گوشه به مرکز و سپس از مرکز به لبه دیگر و یا بالعکس.

پولیش به جای لاک

داشتن ظاهر زیبا هر روز و همیشه جذاب است. به جای لاک زدن ناخن هایتان، که مواد شیمیایی است، حتی اگر مارک های طبیعی تر موجود در بازار را انتخاب کنید، ناخن ها را با روش های صحیح پولیش کنید و به اصطلاح جلا دهید ؛ این کار ناخن ها را براق می کند ضروری است که به آرامی و به ندرت به خاطر بسپارید تا از خوردن بافت ناخن ها خودداری کنید.
به ناخن‌هایتان استراحت بدهید.

طراحی‌ ناخن با رنگ‌های شاد و طرح‌های ظریف را برای آخر هفته‌ها بگذارید و در طول هفته فقط از همان لایهٔ پوششی یا برق ناخن استفاده کنید. متخصصان مراقبت از ناخن می‌گویند که اگر پشت سر هم لاک بزنید و ناخن‌ها را طراحی کنید، آنها به‌مرور زمان خشک و زرد و حتی ضعیف می‌شوند. استفاده بیش‌ازاندازه از لاک‌پاک‌کن‌ها هم باعث خشک و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. شاید گاهی طبیعی بودن ناخن‌ها دقیقا همان چیزی است که برای مراقبت از ناخن ها به آن نیاز دارید.

هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید

هر وقت از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید (چه برای باغبانی، چه برای ظرف شستن)، حتما از دستکش‌های لاستیکی، وینیل یا پلاستیکی استفاده کنید. ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بدون دستکش، ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند. در هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی هم به‌ این دلیل که گل و خاک زیادی لای ناخن‌ها می‌رود، تمیز کردن‌شان دشوار می‌شود. به همین شکل در روزهای سرد زمستانی هم با پوشیدن دستکش از ناخن‌هایتان مراقبت کنید و اجازه ندهید مواد مرطوب‌کننده‌ای که به دست‌هایتان زده‌اید، به هدر برود.

غذاهای غنی از پروتئین بخورید

ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند؛ پس بهبود رژيم غذایی همان‌قدر که در شفافیت پوست و درخشش موها اثر دارد، به تقویت ناخن هایتان هم کمک می‌کند. افزودن ویتامین ها و مکمل‌هایی مانند بیوتین، ویتامین ای و روغن ماهی یا مصرف خوراکی‌هایی مانند مغزها، ماهی و حبوبات، سلامت ناخن‌هایتان را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *